Statystyki, zdarzenia, incydenty danych osobowych


W tym miejscu pragniemy zapoznać Państwa ze zdarzeniami, które miały miejsce w ostatnim okresie czasu. Zdarzenia te uzyskaliśmy z naszego Działu Odwołań i Skarg oraz od Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Przedstawiamy tutaj incydenty związane z ochroną danych osobowych oraz szereg treści osób ukaranych opłatą dodatkową i innych pasażerów oraz informacje i ustalenia na temat przedstawionego przypadku uzyskane podczas prowadzonego postępowania wyjaśniającego.
W ten sposób pragniemy Państwu przybliżyć pracę kontrolerów i naszych pracowników zajmujących się skargami na nich. Na podstawie tych przypadków nie trudno wyrobić sobie opinię o zasadności wielu skarg dotyczących pracy kontrolerów. Jak sami Państwo zauważą, praca kontrolerów biletowych nie należy do najłatwiejszych, a dodatkowo nie jest dobrze postrzegana przez większość społeczeństwa. Jest to duży problem społeczny, albowiem duża tolerancja społeczności lokalnej w stosunku do „gapowiczów” powoduje, że osoby takie nie czują presji z tej strony. Sytuacja taka niestety doprowadza do przekonania, że korzystanie z publicznych środków komunikacji miejskiej czy też gminnej bez zapłaty za usługę, staje się normą. Jesteśmy jednak przekonani, iż sytuacja ta ulegać będzie poprawie, dzięki między innymi takim działaniom jak nasze.

Informacja dotycząca Inspektora Danych (IODO)
IODO przyjmuje zgłoszenia telefoniczne w godzinach urzędowania biura Trans Kontrol tj. 11-15 w dni robocze. W pozostałym czasie należy kontaktować się z IODO wyłącznie poprzez nasz formularz.
Poniżej przedstawiamy Państwu nasze statystki. Nasz Dział Skarg prezentuje każdego roku dla Państwa efekty pracy Działu.
Miesiąc | Łączna liczba skarg | Skargi niezasadne | Skargi zasadne |
---|---|---|---|
Styczeń | 0 | 0 | 0 |
Luty | 0 | 0 | 0 |
Marzec | 1 | 1 | 0 |
Kwiecień | 1 | 1 | 0 |
Maj | 1 | 1 | 0 |
Czerwiec | 4 | 4 | 0 |
Lipiec | 0 | 0 | 0 |
Sierpień | 0 | 0 | 0 |
Wrzesień | 1 | 1 | 0 |
Październik | 1 | 1 | 0 |
Listopad | 5 | 4 | 1 |
Grudzień | 2 | 2 | 0 |
Razem | 16 | 15 | 1 |
Miesiąc | Łączna liczba skarg | Skargi niezasadne | Skargi zasadne |
---|---|---|---|
Styczeń | 1 | 1 | 0 |
Luty | 0 | 0 | 0 |
Marzec | 0 | 0 | 0 |
Kwiecień | 1 | 1 | 0 |
Maj | 2 | 2 | 0 |
Czerwiec | 2 | 2 | 0 |
Lipiec | 1 | 1 | 0 |
Sierpień | 2 | 2 | 0 |
Wrzesień | 1 | 1 | 0 |
Październik | 0 | 0 | 0 |
Listopad | 2 | 2 | 0 |
Grudzień | 0 | 0 | 0 |
Razem | 12 | 12 | 0 |
Miesiąc | Łączna liczba skarg | Skargi niezasadne | Skargi zasadne |
---|---|---|---|
Styczeń | 5 | 5 | 0 |
Luty | 2 | 2 | 0 |
Marzec | 5 | 3 | 2 |
Kwiecień | 0 | 0 | 0 |
Maj | 5 | 3 | 2 |
Czerwiec | 9 | 9 | 0 |
Lipiec | 2 | 2 | 0 |
Sierpień | 0 | 0 | 0 |
Wrzesień | 0 | 0 | 0 |
Październik | 1 | 1 | 0 |
Listopad | 2 | 1 | 1 |
Grudzień | 1 | 1 | 0 |
Razem | 32 | 27 | 5 |
Miesiąc | Łączna liczba skarg | Skargi niezasadne | Skargi zasadne |
---|---|---|---|
Styczeń | 1 | 1 | 0 |
Luty | 2 | 2 | 0 |
Marzec | 0 | 0 | 0 |
Kwiecień | 0 | 0 | 0 |
Maj | 0 | 0 | 0 |
Czerwiec | 0 | 0 | 0 |
Lipiec | 3 | 2 | 1 |
Sierpień | 3 | 3 | 0 |
Wrzesień | 0 | 0 | 0 |
Październik | 2 | 2 | 0 |
Listopad | 2 | 2 | 0 |
Grudzień | 2 | 2 | 0 |
Razem | 15 | 14 | 1 |
Miesiąc | Łączna liczba skarg | Skargi niezasadne | Skargi zasadne |
---|---|---|---|
Styczeń | 5 | 4 | 1 |
Luty | 3 | 1 | 2 |
Marzec | 3 | 3 | 0 |
Kwiecień | 1 | 1 | 0 |
Maj | 6 | 6 | 0 |
Czerwiec | 4 | 3 | 1 |
Lipiec | 7 | 6 | 1 |
Sierpień | 3 | 3 | 0 |
Wrzesień | 1 | 1 | 0 |
Październik | 0 | 0 | 0 |
Listopad | 2 | 2 | 0 |
Grudzień | 2 | 1 | 1 |
Razem | 37 | 31 | 6 |
Miesiąc | Łączna liczba skarg | Skargi niezasadne | Skargi zasadne |
---|---|---|---|
Styczeń | 2 | 1 | 1 |
Luty | 1 | 1 | 0 |
Marzec | 2 | 0 | 2 |
Kwiecień | 3 | 0 | 3 |
Maj | 2 | 0 | 2 |
Czerwiec | 3 | 2 | 1 |
Lipiec | 2 | 0 | 2 |
Sierpień | 1 | 1 | 0 |
Wrzesień | 3 | 3 | 0 |
Październik | 6 | 6 | 0 |
Listopad | 7 | 4 | 3 |
Grudzień | 1 | 1 | 0 |
Razem | 33 | 19 | 14 |
AKTUALNE INCYDENTY ZWIĄZANE Z OCHRONĄ DANYCH OSOBOWYCH
Pragniemy poinformować Państwa, iż z powodu zagubienia przez naszego kontrolera biletowego druku opłaty dodatkowej kredytowej w dniu 05/02/2019 dane osobowe jednego pasażera zostały utracone. Utrata ta nastąpiła zanim dane osobowe trafiły do naszego biura przez co nie zostały one zarejestrowane w naszej bazie danych a tym samym nie sposób je zidentyfikować. Utrudnia to tym samym rozpoznanie jakie dokładnie dane zostały utracone i do kogo należą. Chcemy serdecznie przeprosić za zaistniałą sytuację i zobowiązujemy się do pomocy w razie negatywnych skutków z tego powodu. Z uwagi na charakter zatrudnienia naszego kontrolera, w szczególności on będzie zobowiązany do poniesienia ewentualnych kosztów związanych z tym zdarzeniem. Kontroler jest świadomy tych konsekwencji a nasza firma udzieli wszelkiego możliwego wsparcia w zakresie ograniczenia ewentualnych szkód z tego tytułu powstałych. Jeśli sprawa może dotyczyć Państwa, prosimy o kontakt z Naszym Inspektorem Ochrony Danych – Katarzyną Wawrzyniak, e-mail: k.wawrzyniak@transkontrol.pl , tel. 61 65 62 115. Możliwe konsekwencje tego incydentu to kradzież Państwa tożsamości przez osobę trzecią. Nasza firma prowadzi ciągły proces podnoszenia poziomu bezpieczeństwa danych osobowych. Dzięki temu incydent został szybko wykryty, a zagrożenia rozpoznane dzięki czemu z pewnością ograniczone zostały skutki tego zdarzenia.
Jednocześnie zwracamy się z prośbą do osoby lub osób, które weszły w posiadanie w/w druku o niezwłoczny ich zwrot do biura Trans Kontrol, os. St. Batorego 101, 60-687 Poznań, osobiście lub listownie lub też prosimy o kontakt telefoniczny z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (tel. j.w.). Przypominamy też, że wszelka próba niezgodnego z prawem wykorzystania tych danych osobowych może skutkować odpowiedzialnością karną.
Pragniemy poinformować iż z powodu zagubienia przez naszego kontrolera biletowego druków opłat dodatkowych kredytowych w dniu 03/12/2018 dane osobowe dwóch pasażerów zostały utracone. Chcemy serdecznie przeprosić za zaistniałą sytuację i zobowiązujemy się do pomocy w razie negatywnych skutków z tego powodu. Jeśli sprawa może dotyczyć Państwa, prosimy o kontakt z Naszym Inspektorem Ochrony Danych – Katarzyną Wawrzyniak, e-mail: k.wawrzyniak@transkontrol.pl , tel. 61 65 62 115. Możliwe konsekwencje tego incydentu to kradzież Państwa tożsamości przez osobę trzecią. Nasza firma prowadzi ciągły proces podnoszenia poziomu bezpieczeństwa danych osobowych. Dzięki temu incydent został szybko wykryty, a zagrożenia rozpoznane dzięki czemu z pewnością ograniczone zostały skutki tego zdarzenia. W oparciu o zaistniały incydent, zmodyfikowaliśmy nasze szkolenia w zakresie bezpiecznego przenoszenia mandatów w trakcie pracy.
Uwagi do powyższych incydentów
Możliwymi konsekwencjami naruszenia może być nieuprawnione wykorzystanie danych osobowych m.in. w celu
- uzyskania przez osoby trzecie, na szkodę osoby, której dane naruszono, kredytów w instytucjach poza bankowych ponieważ wiele takich instytucji umożliwia uzyskanie pożyczki lub kredytu w łatwy i szybki sposób np. przez Internet lub telefonicznie bez konieczności okazywania dokumentu tożsamości
- uzyskania dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej przysługujących osobie, której dane naruszono oraz do jej danych o stanie zdrowia, ponieważ często dostęp do systemów rejestracji pacjenta można uzyskać telefonicznie potwierdzając swoją tożsamość za pomocą numeru PESEL
- korzystania z praw obywatelskich osoby, której dane naruszono, np.: do głosowania nad środkami budżetu obywatelskiego. Uniemożliwiałoby to właściwej osobie skorzystanie z przysługującego jej prawa
- wyłudzenia ubezpieczenia lub środków z ubezpieczenia, co może spowodować dla osoby, której dane dotyczą, negatywne konsekwencje w postaci problemów związanych z próbą przypisania jej odpowiedzialności za dokonanie takiego oszustwa
- zawarcia umowy o świadczenie usług, tj. np. telewizja kablowa, telefon, Internet a następnie zaprzestanie opłacania rachunków i spowodowanie dla osoby, której dane dotyczą, negatywnych konsekwencji w postaci zadłużenia
Zalecenia co do zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków naruszenia
Celem zminimalizowania w/w skutków możecie Państwo przedsięwziąć następujące środki zaradcze:
- możliwość założenia konta w systemie informacji kredytowej i gospodarczej celem monitorowania swojej aktywności kredytowej
- zachowania ostrożności przy podawaniu danych osobowych innym osobom, zwłaszcza za pośrednictwem Internetu czy telefonu
- głoszenie faktu naruszenia danych właściwym organom w celu zapobieżenia tzw. ,,kradzieży tożsamości”
Powyższe przypadki dotyczą utraty danych osobowych na etapie ich pozyskiwania przez kontrolera biletowego. Dane te nigdy nie dotarły do biura Trans Kontrol i nie były przez nas przetwarzane. Zakres utraconych danych opisany w w/w Incydentach ma charakter jedynie przybliżony, albowiem informacja pochodzi od kontrolera, na podstawie sporządzonego przez niego raportu z pamięci.Finalnie, może się okazać, że zakres utraconych danych był mniejszy niż zgłoszony przez IODO. W zgłoszeniu IODO przytoczył największy z możliwych zakresów danych, które mogły ulec naruszeniu.Obecnie wdrożono stosowne procedury mające na celu zidentyfikowanie osób których dane dotyczą. W tym celu opracowano i wdrożono plan działania polegający między innymi na stałym i regularnym monitorowaniu w bazie danych opłat dodatkowych i transferów pieniężnych związanych z opłatami dodatkowymi. W przypadku ujawnienia osób których naruszenie dotyczyło, zostaną podjęte stosowne kroki zaradcze (j.w., ale spersonalizowane).