Przy składaniu odwołania należy obowiązkowo podać aktualny adres zameldowania oraz korespondencyjny i numer PESEL osoby ukaranej opłatą dodatkową w celu właściwej weryfikacji sprawy oraz pasażera.

ODWOŁANIA OD OPŁAT DODATKOWYCH GOTÓWKOWYCH (ODG)
Osoba, która nie zgadza się z wystawioną na nią opłatą dodatkową gotówkową (zapłaconą u kontrolera) może złożyć odwołanie. Odwołanie powinno spełniać następujące warunki formalne:
1. Opłata gotówkowa musi zawierać dane osobowe pasażera. W przypadku, gdy pasażer nie podał tych danych w trakcie wystawiania opłaty, odwołanie zostanie rozpatrzone negatywnie (na podstawie Regulaminu Kontroli ZTM Poznań).
2. Wraz z odwołaniem należy załączyć bądź przedstawić oryginał lub kopię opłaty dodatkowej. W przypadku ich braku należy w inny możliwy sposób udokumentować fakt opłacenia opłaty dodatkowej. Jeżeli płatność nie była opłacona gotówką u kontrolera (np. kartą płatniczą) wówczas do odwołania może być konieczne załączenie dowodu uiszczenia należności.
3. Ponadto, aby odwołanie było rozpatrzone pozytywnie, wystawienie opłaty dodatkowej gotówkowej musiało zostać dokonane z naruszeniem przepisów prawa (tut. Regulamin kontroli, Regulamin Przewozu, Prawo Przewozowe) lub gdy zostanie stwierdzone prawo do przyznania opłaty manipulacyjnej.
4. Odwołanie musi również zostać złożone w nieprzekraczalnym terminie 3 miesięcy licząc od dnia jej wystawienia.
W celu złożenia odwołania można skorzystać z formularza dostępnego poniżej.
Aktualny wzór opłaty dodatkowej gotówkowej (ODG)
ODWOŁANIA OD OPŁAT DODATKOWYCH KREDYTOWYCH (ODK)

1. Terminy składania odwołań: 3 miesiące (licząc od daty zdarzenia) – na nałożenie opłaty dodatkowej kredytowej (liczy się data wpływu odwołania lub stempla pocztowego). Odwołanie złożone po tym terminie nie podlega rozpoznaniu, bez względu na jego zasadność.
2. Odwołania można składać listownie, osobiście lub za pomocą naszego formularza na stronie internetowej.
3. Złożenie odwołania nie wstrzymuje terminów płatności. Zaleca się dokonanie wpłaty we wskazanym terminie nawet w przypadku złożenia odwołania. W przypadku bowiem negatywnej odpowiedzi na złożone odwołanie mogą powstać dodatkowe koszty (np. odsetki, roszczenie windykacyjne). Sprawa może także zostać przekazana do windykacji lub do Sądu.
4. Termin rozpatrzenia odwołania do 30 dni od daty wpływu.
5. W przypadku złożenia ponownego odwołania od otrzymanej decyzji wydanej przez Trans Kontrol, pismo pozostanie bez odpowiedzi, jeżeli z jego treści nie wynikną nowe okoliczności uzasadniające złożenie kolejnego odwołania.
6. W celu złożenia odwołania lub skargi można skorzystać z naszego formularza na stronie internetowej.

Aktualne wzory opłat dodatkowych kredytowych (ODK)
OPŁATA MANIPULACYJNA (OM)

To opłata nakładana najczęściej w zamian za opłatę dodatkową kredytową (tylko w przypadku zasadnej opłaty). W przypadku udokumentowania przysługującego uprawnienia (np. do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego lub po okazaniu ważnego biletu imiennego) w terminie 7 dni od zdarzenia opłata dodatkowa zostaje anulowana, a w zamian nakładana jest opłata manipulacyjna (pod warunkiem dopuszczalności tego). WAŻNE! Opłata manipulacyjna będzie przyznana tylko i wyłącznie wtedy, gdy w terminie 7 dni od wystawienia opłaty dodatkowej zostanie ona opłacona oraz w tym samym terminie zostaną okazane niezbędne dokumenty uprawniające do zastosowania opłaty manipulacyjnej. W przypadku zapłacenia w tym terminie kwoty wyższej (np w wysokości opłaty dodatkowej), ewentualna nadpłata zostanie zwrócona.
ANULACJE, ZWROTY I NADPŁATY
Ewentualne zwroty wpłaconych pieniędzy lub nadpłaconych kwot dokonywane są w poniższych terminach:
- dla spraw, w których decyzja o zwrocie zapadła 20- tego dnia miesiąca – w terminie do ostatniego dnia tego miesiąca
- dla spraw, w których decyzja o zwrocie zapadła po 20- tym dniu miesiąca – w terminie do ostatniego dnia kolejnego miesiąca
